چه کسانی با بورسی شدن شستا مخالف هستند؟

یادداشت مدیرعامل سیمان تامین

چه کسانی با بورسی شدن شستا مخالف هستند؟

 

♦️رضا جمارانیان-مدیرعامل سیمان تامین

🔹️اعلام این که قرار است 10 درصد سهام شستا در بورس عرضه شود از همان روزهای نخست با واکنش های مثبت و منفی بسیاری همراه بود.

با این حال هنوز بسیاری از ظرفیت‌های شستا مغفول مانده و عده ای هنوز نمی‌دانند، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی دقیقا چه رسالت و وسعتی دارد.

🔹️ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یک شرکت چند رشته‌ای معظم دارای چندین هلدینگ تخصصی در صنایع پتروپالایش، دارو، سیمان، مالی، برق، معدن و غیره و تعدادی شرکت با سهامداری مستقیم است.
سرمایه شرکت 8 هزار میلیارد تومان و بر اساس آخرین اطلاعات موجود در خصوص ارزشگذاری در زمره بزرگترین شرکت‌های بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

🔹️این شرکت چند رشته‌ای دارای 287 شرکت زیرمجموعه است که 187 شرکت مدیریتی و 87 شرکت غیرمدیریتی هستند که در کل بیش از 44 هزار نفر اشتغال¬زائی دارد.
بر این اساس مشخص می‌شود که وسعت شستا قابل مقایسه با بسیاری از ابر هلدینگ‌های ایران نیست و نمی توان به سادگی درباره آن قضاوت کرد.

🔹️در این زمینه آنچه اهمیت دارد شفافیتی است که در پی بورسی شدن ایجاد می‌شود. شستا تا پیش از این بیشتر با عنوان حیاط خلوت سیاسیون و دولتی‌ها شناخته می‌شد و این در حالی است که ورود به بورس و سامانه کدال دیگر مجال چنین فعالیتی را نمی‌دهد. بر این اساس طبیعی است که حجمه‌ها به بورسی شدن شستا بیشتر و بیشتر شود اما باید ببینیم که چه کسانی با این موضوع مخالف هستند.

🔹️شستا که تا پیش از این حتی در در تنظیم صورت‌های مالی مشکلات جدی داشت قرار است وارد اتاق شیشه‌ای شود و بدیهی است افرادی که در شرایط عدم شفافیت منافعشان تامین و تضمین می‌شود با ورود به اتاق شیشه‌ای و بورس مخالفت جدی داشته باشند.

🔹️سود شستا در سال مالی منتهی به پایان خردادماه 1398 بالغ بر 4.500 میلیارد تومان بوده و با توجه به مواردی از جمله مدیریت جوان و علمی و با تلاش و پشتکار مثال زدنی، رشد و بهبود شرایط صنعت سیمان، شرایط سودآوری صنعت دارو و سایر عوامل، آخرین تخمین‌ها حاکی از سود حدود12هزار میلیارد تومانی شستا برای سال مالی اخیر است.
با این توصیف شرایط شفاف‌تر برای کسانی خطرناک است که به تاریکخانه گذشته عادت داشتند. اما اکنون و با اقدامات تحولگرایانه مدیریت شستا میتوان به خوبی درک کرد که چرا مخالفت‌هایی برای شفافیت شستا دیده شود!
درک ارقام و اعداد می‌تواند دلیل نگرانی جماعتی را نشان دهد که نمی‌خواهند ذینفعان این شرکت، علاوه بر کسب سود بیشتر ، شاهد شفافیت باشند.